Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

Felsökning VNT systemet Volvo Penta D3

Denna text gäller 110hk , 130hk, 160hk samt 190hk. Nya 190 och 220hk har annat men liknande turboaggregat med samma VNT system, men vi har ej rostfria lösningar till dessa ännu.

Har du fått en felkod på din D3?

Motorsystemet (ECU) kontrollerar via en sensor vilket laddtryck du har och om laddtrycket diffar över eller under bestämda punkter beroende på varvtal och under en viss tid så kommer databoxen gå in i nödläge. Det som händer då är att den tänder motorlampan samt sätter D3 motorn i "limp mode" vilket innebär att den stänger av vakuumet till turbon som gör att laddtrycket blir väldigt lågt för att skydda motorn. Felkoden består av tre rader. MID , PID och SID.

Vanligaste felkoden vid turboproblem är:
MID 127
PID
SID 1 Eller SID 0

Läs mer om felkoderna här   

Hur fungerar styrningen av turbon?

På D3 motorn så sitter det en mekanisk vakuumpump som när motorn är igång skapar ett undertryck. Undertrycket går via slangar bort till en magnetventil som Penta kallar "regulator VNT " denna ger fullt vakuum till klockan på turbon som då drar åt armen på klockan ända till botten av stoppskruven på turbon. Detta reglerar skenor inuti turbon vilket gör att avgaserna kommer direkt på turbinen och snurrar upp den fort även vid lägre varvtal. När du sedan gasar så känner databoxen av laddtrycket via en trycksensor och skickar signaler till regulatorn/magnetventilen som då reglerar hur mycket vakuum som kommer till klockan på turbon. Armen åker då framåt på turbon och begränsar farten på turbinen så den inte övervarvar och minskar på så sätt laddtrycket till lämplig nivå.

Systemet är relativt enkelt men sammantaget så blir det många möjliga felkällor då även bränslemängden spelar roll på turbotrycket. Delarna i turbosystemet förutom just turbon och databoxen är relativt få. Fel i databoxen är ovanligt men kan såklart vara svårt att felsöka, och vi går ej in på detta och har inte hört om något fall. 

Delarna i VNT systemet

Vakuumpump

D3 Vakuumpumpen har artikelnummer 31219463 hos Volvo Penta. Det bör gå utmärkt att använda Personbilsmodellen men inget vi prövat. Reparationskit för gummitätningarna kommer finnas tillgängligt i webshoppen

Trycksensor

Trycksensorn sitter på intercoolern eller efterkylaren som Volvo Penta säger och har artikelnummer 30622083 som ersätts av 31355463. Sensorn finns tillgänglig för både utlåning och försäljning. 

Magnetventil 

Magetventilen eller regulatorn som man också säger har artikelnummer 30637251 - och är av modellen Pierburg P46-GF30. Denna kommer finnas för både utlåning och försäljning.


D3 Turbo med rostfri hylsa

Här hittar du vår vanligaste D3 turbo till 190HK i webshoppen